Neurony lustrzane i TED - relacja z konferencji Teaching for Success

W kwietniu 2016 r. miałam przyjemność uczestniczyć w konferencji Teaching for Success. Punktem programu, który dla mnie okazał się numerem jeden, był wykład otwarcia wygłoszony przez dra Marka Kaczmarzyka z Pracowni Dydaktyki Biologii przy Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego. Dr Kaczmarzyk, neurobiolog, ewolucjonista i memetyk, okazał się doskonałym mówcą, który przez długi czas potrafił utrzymać uwagę publiczności i który nadzwyczaj przystępnie, z pasją i z humorem, podał informacje o odkryciach neurobiologicznych dotyczących ludzkiego mózgu, a w szczególności neuronów lustrzanych.
Neurony lustrzane to - w dużym skrócie - to komórki nerwowe sprawiające, że kiedy patrzymy na to, co robi jakaś osoba, w naszym mózgu pojawia się taki sam sygnał, jaki pojawiłby się, gdybyśmy sami tę czynność wykonywali. Zbyt zagmatwane? No to przykład z życia: kiedy jestem znużona, to ziewam, a kiedy ja ziewam, to robi to również osoba, która na mnie spojrzy. Samo życie. Jeśli temat ten wydaje Wam się interesujący, zachęcam do obejrzenia wystąpienia dra Kaczmarzyka na konferencji TedxBydgoszcz. Ciekawe, czy Wy również zaczniecie zastanawiać się, czy Wasze zachowanie w danej sytuacji to efekt działania neuronów lustrzanych…
Drugim interesującym spotkaniem, w którym uczestniczyłam w czasie konferencji Teaching for Success, był warsztat zatytułowany Using TED talks in teaching ESP at Warsaw University of Technology, na którym doświadczona lektorka Politechniki Warszawskiej Anna Dąbrowska podzieliła się swoimi sposobami na przygotowanie zajęć z języka angielskiego adekwatnych dla studentów studiów technicznych, bazując na wystąpieniach udostępnionych na stronach TED. Zaprezentowanie przykładowych aktywności i zadań lekcyjnych oraz lista sprawdzonych mówców na pewno przydadzą się nauczycielom języka angielskiego, którzy korzystają w swej pracy nie tylko z podręczników. Pomocne i inspirujące.

autor: jj