Podczas naszych szkoleń prowadzonych dla społeczności UW przekazujemy najważniejsze informacje dotyczące przygotowywania i prowadzenia zajęć e-learningowych. Podstawową wiedzę na ten temat chcemy także upowszechniać poza szkoleniami - dlatego opracowaliśmy zestaw wskazówek praktycznych, które przydadzą się każdej osobie prowadzącej zajęcia zdalne lub przygotowującej się do tego. Zapraszamy do zapoznania się z naszą "Drogą do dobrych e-zajęć"! Osoby zainteresowane podstawami metodycznymi wskazówek zapraszamy do działu Metodyka.

Data opracowania: kwiecień 2017 r. Data ostatniej aktualizacji: sierpień 2020 r.
Cytowanie: Centrum Kompetencji Cyfrowych Uniwersytetu Warszawskiego (2020). Droga do dobrych e-zajęć. Wskazówki praktyczne. http://come.uw.edu.pl/pl/dobrezajecia
Pobierz ulotkę w formacie PDF
Przygotowanie e-zajęć
- Skorzystaj ze wsparcia CKC UW: szkoleń dla kadry naukowo-dydaktycznej, kursów z instrukcjami i wskazówkami: "Niezbędnik prowadzącego" i "Niezbędnik egzaminatora" oraz helpdesku: pomoc-ckc(at)uw.edu.pl.
- Zamów przestrzeń kursową na swoje zajęcia na platformie Kampus.
- Przygotuj następujące informacje dla Modułu zerowego, aby zorganizować pracę na e-zajęciach:
- - opis e-zajęć (sylabus),
- terminarz,
- warunki zaliczenia,
- regulamin uczestnictwa,
- kanały komunikacji na e-zajęciach,
- uzyskanie pomocy technicznej,
- niezbędne oprogramowanie,
- kontrakt studencki (opcjonalnie – quiz ze znajomości zasad panujących na kursie). - Określ cel ogólny kursu oraz cele szczegółowe dla poszczególnych modułów/sekcji/tematów.
- Dobierz/zgromadź/wybierz materiały potrzebne do przeprowadzenia e-zajęć z podziałem na materiały obowiązkowe oraz dodatkowe. Przestrzegaj praw autorskich.
- Zaplanuj różnorodne metody podawania treści, np. nagrania wideo, audio, prezentacja, dokument tekstowy/graficzny oraz aktywności dla studentów np. praca w grupie, warsztaty, dyskusje. Staraj się, żeby student uczył się poprzez działanie.
- Zaplanuj, w jaki sposób sprawdzisz wiedzę i umiejętności uczestników w poszczególnych sekcjach oraz na koniec kursu.
- Sprawdź, czy forma materiałów jest spójna i logiczna oraz czy polecenia do zadań są sformułowane precyzyjnie, jednoznacznie i zawierają informację, co będzie oceniane.
- Upewnij się, że Twoje materiały są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
- Skonsultuj swoje pomysły z CKC UW :)
- Sprawdź kompletność e-zajęć i działanie wszystkich umieszczonych na nich elementów.
Prowadzenie e-zajęć
- Przypomnij sobie sylabus i zasady panujące na e-zajęciach.
- Zapoznaj się z materiałami i aktywnościami na e-zajęciach, aby umieć z nich korzystać.
- Sprawdź aktualność linków, otwieranie i wyświetlanie się materiałów i multimediów oraz ustawienia interaktywnych elementów e-zajęć (np. zadania, quizy itp.).
- Upewnij się, że Moduł zerowy jest dostępny dla studentów, a pozostałe treści e-zajęć są ukryte.
- Upewnij się, że na e-zajęciach są obecni studenci (lista jest zsynchronizowana z USOS). Jeżeli nie wiesz, jak autoryzować studentów, skontaktuj się z CKC UW.
- Przedstaw się uczestnikom i ogłoś rozpoczęcie zajęć. Zrób to na Forum Aktualności.
- Przestrzegaj ustalonych zasad pracy na e-zajęciach (np. częstotliwość wizyt na stronie e-zajęć, ile czasu zajmie Ci odpowiedź na pytanie studenta, postępowanie w przypadku opóźnień w oddawaniu prac itp.).
- Dotrzymuj ustalonych terminów – harmonogramu, terminów oceniania prac, wpisu oceny do USOS itp.
- Udzielaj informacji zwrotnych do prac studentów, indywidualnie lub zbiorowo.
- Reaguj na pytania zadawane na forach przez uczestników. Aby na bieżąco śledzić dyskusje na e-zajęciach, zasubskrybuj fora.
- Na bieżąco dodawaj na Forum Aktualności informacje o przebiegu e-zajęć.
- Monitoruj aktywność uczestników. Reaguj, kiedy są nieaktywni.
- Korzystaj z wyników ewaluacji Twoich e-zajęć. Poznaj kryteria tej ewaluacji przed rozpoczęciem e-zajęć.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z naszymi mini-poradnikami:
Co to jest platforma edukacyjna?
Platforma a USOS
Jak szybko, sprawnie i skutecznie przerobić zajęcia stacjonarne na internetowe?
E-zajęcia wydziałowe
Kontrakt studencki, czyli co, kiedy, jak i gdzie na e-zajęciach z języków obcych
Student studentowi... nauczycielem, czyli o peer-review na zajęciach internetowych