Właśnie zakończyliśmy nagrania scenek z udziałem aktorów teatru „Papahema” na potrzeby kursu języka polskiego przygotowanego przez Paulinę Potasińską i Małgorzatę Malinowską z Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum” UW. Materiały powstały z myślą o studentach programu Erasmus i już wkrótce pojawią się na ogólnouniwersyteckiej platformie e-learningowej Kampus.
40-godzinny kurs przygotowany jest dla obcojęzycznych studentów, którzy w ramach programu Erasmus przez kilka najbliższych miesięcy będą studiować na Uniwersytecie Warszawskim. Taki kurs prowadzony jest od wielu lat w dwóch ostatnich tygodniach września, w tym roku jednak doczeka się nowej odsłony!
Odświeżonej strukturze kursu towarzyszy specjalnie zaprojektowany podręcznik, którego druk, dzięki staraniom Biura Współpracy z Zagranicą UW, zostanie dofinansowany przez Komisję Europejską. „Survivalowy” podręcznik, jak sama nazwa wskazuje, prócz aspektów językowych, zawiera informacje wprowadzające do polskiej kultury, zaznajamia z przestrzenią miasta i uczelni. Kładzie nacisk na słownictwo codziennego użytku, ułatwiające zamówienie taksówki, kupno biletu lub wizytę u lekarza. Pokazuje też np. jak korzystać z komunikacji miejskiej albo zaprosić kogoś na kawę. Zgrabne i zabawne ilustracje do podręcznika przygotowała znana graficzka Marta Zabłocka (życie-na-kreskę).
Do podręcznika dołączono materiały dla lektorów, a wśród nich gry i zabawy dydaktyczne, takie jak kalambury, memory, gry planszowe, domino itp., które uławiają cudzoziemcom praktykę naszego języka ojczystego, wbrew pozorom wcale nie tak trudnego, jak zwykło się mówić.
Całość uzupełniają materiały multimedialne i ćwiczenia interaktywne, przygotowane z pomocą COME UW, które już wkrótce będą dostępne na ogólnouniwersyteckiej platformie e-learningowej.
– Struktura kursu oparta jest na zasadzie spiralnej, czyli powtarzaniu na kolejnych etapach pracy fraz i konstrukcji wprowadzonych na poprzednich lekcjach. Dzięki temu studenci zaskakująco szybko przyswajają podstawy języka polskiego, czują się coraz pewniej w realiach uniwersyteckich, a nauka przebiega łatwo i przyjemnie. – mówi Paulina Potasińska z Polonicum UW, współautorka podręcznika i koordynatorka zwycięskiego projektu w konkursie Funduszy Innowacji Dydaktycznych UW. – Nie znamy innych uniwersytetów, nawet w skali europejskiej, które mogą poszczycić się podobnie spersonalizowanymi materiałami dydaktycznymi, przygotowanymi z myślą o bardzo konkretnym typie studenta. – podkreśla Małgorzata Malinowska, współautorka podręcznika.
Kurs co roku cieszy się wielkim zainteresowaniem. Bierze w nim udział ponad 150 osób. Tegoroczna edycja będzie dostępna już wkrótce w rejestracji żetonowej USOS. A już teraz zapraszamy do obejrzenia migawek z nagrań.